اصول ویدئو پروژکتورها
شدت روشنایی
رزولوشن
تکنولوژی
اصول ویدئو پروژکتوها
شدت روشنایی
رزولوشن
تکنولوژی
کنتراست
کنتراست
فاصله و نسبت پرتاب
انواع ویدئو پروژکتور
پرده نمایش
استفاده و راه اندازی
فاصله و نسبت پرتاب
انواع ویدئو پروژکتور
پرده نمایش
استفاده و راه اندازی
ویدئو پروژکتور چیست؟
پروژکتور دستگاهی است که تصاویر دیجیتالی را که از رایانه یا پخش کننده ویدیو تهیه می شود گرفته و با استفاده از یک لنز نوری و یک منبع نور روشن تصویر را بر روی سطح بزرگی پخش می کند.
پروژکتورها معمولاً برای به تصویر کشیدن تصاویر و/یا فیلم ها در طول یک گردهمایی بزرگ و حضوری استفاده می شوند. با این حال، تاثیر، سهولت و مقرون به صرفه بودن پروژکتورها، آنها را به رقبای شایسته ای برای تلویزیون های بزرگ برای تجربه تماشای انفرادی در محیط خانه و گروه های کوچک تبدیل می کند.
اصول پایه ویدئو پروژکتور
در زیر اصطلاحات رایجی که برای توصیف ویژگیها و عملکرد ویدئو پروژکتور استفاده میشود، آورده شده است.
رزولوشن
"رزولوشن تعداد پیکسلها یا عناصر تصویری است که برای ایجاد تصویر پخش میشود. هر چه رزولوشن بزرگتر باشد، توانایی بهبود جزئیات ریز نیز بیشتر خواهد بود."
کنتراست
کنتراست نمایانگر تفاوت در روشنایی بین سفیدهای براقترین و سیاههای تاریکترین تصویر پروژه شده شما است. کنتراست برای ایجاد تصویری جذاب و زیبا اهمیت دارد.
شدت روشنایی
روشنایی که یک پروژکتور میتواند تصویر را پرتاب کند بسیار مهم است. روشنایی پروژکتور معمولاً با واحد لومن ANSI یا ISO مشخص میشود (نزدیک به معادل ANSI). هر چه عدد بزرگتر باشد، تصویر برای اندازه صفحهنمایش مشخص شده روشنتر خواهد بود.
اتصالات
پروژکتورها با یک پنل اتصال مجهز میشوند که دارای چندین ورودی و خروجی است. این اتصالها برای ورود ویدئو، سیگنالهای کنترلی، سیگنالهای صدا و بسیاری از موارد دیگر استفاده میشوند.
نسبت پرتاب
نسبت پرتاب (Throw Ratio) یک مشخصه است که توضیح میدهد چگونه اندازه تصویر پخش شده بر اساس فاصله از لنز تا صفحهنمایش تغییر میکند. برخی از پروژکتورها دارای لنز زوم قابل تنظیم هستند که امکان استفاده از اندازههای مختلف تصویر از همان فاصله را فراهم میکنند.
نسبت نمایش
نسبت ابعاد (Aspect Ratio) نشاندهنده این است که تصویر پخش شده شما در مقایسه با ارتفاع چقدر عریض است. رایجترین نسبت ابعاد 16:9 است که به این معناست که عرض آن 16 واحد و ارتفاع آن 9 واحد است. اکثر فیلمهای وایداسکرین حتی عریضتر هستند، که باعث ایجاد نوارهای سیاه بالا و پایین تصویر میشود هنگامی که روی صفحهنمایش با نسبت ابعاد 16:9 تماشا میشوند.
شدت روشنایی
هر چه تصویر پخش شده روشنتر باشد، در اتاقی که روشنایی خوبی دارد، قابل مشاهدهتر خواهد بود.
لومنها یا لومن (Lumens) چیست؟
لومنها یا لومن (Lumens) واحد اندازهگیری نور قابل رؤیت است که از یک منبع تابش میشود. این واحد مقدار نوری که یک منبع نوری میتواند تابانده و در محیط روشن قابل مشاهده باشد را نشان میدهد. در مورد پروژکتورها، لومنها نشاندهنده شدت روشنایی و روشنایی تصویر پروژه شده در محیطهای مختلف هستند. هر چه تعداد لومنها بیشتر باشد، تصویر پروژه شده روشنتر خواهد بود. در محیطهای با روشنایی زیاد نیاز به لومنهای بیشتر برای نمایش تصویر مناسب است و در محیطهای تاریکتر نیاز به لومنهای کمتر خواهد بود. لومنهای ANSI و ISO از مشخصات مهم برای مقایسه روشنایی پروژکتورها است.
1000 لومن
2500 لومن
4000 لومن
انسی لومن چیست؟
انسی لومنها (ANSI Lumens) به مدت طولانی به عنوان استاندارد قبول شده صنعتی برای اندازهگیری و مقایسه خروجی پروژکتورها بودهاند. اخیراً، این استاندارد به طور متداول توسط یک استاندارد جدیدتر با نام ISO 21118 جایگزین شده است. با این حال، هرچند که ISO لومنها دقیقاً معادل ANSI نیستند، اما به طور مشابه اندازهگیری میشوند و معمولاً میتوانند به عنوان معادل نزدیک مورد استفاده قرار گیرند. برندهای معتبر پروژکتور همیشه انسی لومنها یا ISO را معرفی میکنند. پروژکتورهایی که لومنهای آنها به صورت مخصوص به عنوان ANSI یا ISO اعلام نشده باشند، باید به عنوان مشکوک در نظر گرفته شوند.
انسی لومنها به طور معمول در پروژکتورهای مصرفی از 300 لومن (برای پروژکتورهای کوچک و قابل حمل) تا حدود 4,000 لومن (برای مدلهایی که طراحی شدهاند تا با اندازه تصویر بزرگ و با نور محیطی کم مشاهده شوند) متغیر هستند. پروژکتورهای معمولی کنفرانس و اجتماعات ممکن است تا 6,000 لومن به بالا برود، در حالی که پروژکتورهای سالنهای بزرگ برای سالنهای کنسرت تا 20,000 لومن یا بیشتر هم میرسند.
ویدئو پروژکتور من چقدر باید روشن باشد؟
نور مناسب پروژکتور شما به محدوده روشنایی مطلوب تصویر مورد نظر و شرایط نوری محیط در اتاق وابسته است. برای بهینهسازی روشنایی پروژکتورتان، از راهنماییهای مفید زیر استفاده کنید.
اندازه تصویر کوچک
برای یک تنظیمات اتاق خواب شخصی، یک پروژکتور با حداقل ۵۰۰ لومن کافی است. فقط نورهای اتاق را خاموش کنید و اندازه تصویر را کمتر از ۸۰ اینچ نگه دارید تا تجربه تماشایی رضایتبخشی داشته باشید.
- سایز تصویر ( 0”-100” )
- نور محیط کم ( پروژکتور 500 لومن )
- نور محیط زیاد ( پروژکتور 1,500 لومن)
اندازه تصویر متوسط
برای تجمعات 8 تا 30 نفر، مانند اتاق کنفرانس یا کلاس درس، از یک پروژکتور با روشنایی متوسط استفاده کنید. این کمک میکند که محیطهای تماشا با نور محیطی که معمولاً در این نوع محیطها وجود دارد، متعادل شود.
- سایز تصویر ( 100”-150” )
- نور محیط کم ( پروژکتور 1,500 لومن )
- نور محیط زیاد ( پروژکتور 4,000 لومن)
اندازه تصویر بزرگ
در فضاهایی مانند مسجد یا کلاس درس، به طور معمول نیاز دارید تا با توجه به نور محیط، تصویر بزرگ مورد نیاز برای مخاطبان را بتوانید به درستی پخش کنید.
- سایز تصویر ( 150”-200” )
- نور محیط کم ( پروژکتور 4,000 لومن )
- نور محیط زیاد ( پروژکتور 6,000 لومن)
اندازه تصویر فوق العاده بزرگ
وقتی تصاویر را در مکانهای بزرگ مانند تئاترها، سالنهای ورزشی یا مراکز عبادتی با بیش از 1000 صندلی پروژه میکنید، معمولاً به یک پروژکتور بسیار روشن نیاز دارید تا به شرایط نوری و فاصله پروژکتور تا مخاطبان متعادل کند. لازم به ذکر است که استفاده از یک پروژکتور بسیار روشن ممکن است نیاز به برق اضافی داشته باشد تا قابلیتهای روشنایی بالاتر آن را پشتیبانی کند.
- سایز تصویر ( + 200” )
- نور محیط کم ( پروژکتور 6,000 لومن )
- نور محیط زیاد ( پروژکتور 20,000 لومن)
لازم است بدانید
روشنایی مهمترین انتخاب شماست که باید در زمان خرید ویدئو پروژکتور به آن توجه کنید. محیطی که قصد دارید پروژکتور را در آن استفاده کنید، اندازه مطلوب تصویر و نور محیط در اتاق را در نظر بگیرید.
رزولوشن
رزولوشن ویدئو پروژکتور شما بر وضوح و جزئیات تصویر نمایش داده شده، تأثیر خواهد داشت.
رزولوشن ویدئو پروژکتور چیست؟
هر پروژکتور دارای یک رزولوشن مشخص است که تعداد پیکسلها را برای نمایش تصویر تعریف میکند. هر چه تعداد پیکسلها بیشتر باشد، آنها برای اندازه تصویر مشخص شده کوچکتر خواهند بود و جزئیات بیشتری نمایش داده میشود. تعداد بیشتر پیکسلها همچنین به این معناست که فاصلههای بین آنها کمتر قابل مشاهده هستند و تماشاگران میتوانند نزدیکتر به صفحهنمایش بنشینند بدون اینکه اثر “دره صفحه” که به معنای آشکار شدن پیکسلهای فردی برای تماشاگر است، تجربه کنند.
اصطلاح “رزولوشن طبیعی” به طور معمول به تعداد پیکسلهای فیزیکی بر روی تراشهی نمایش داخل پروژکتور اشاره دارد. بیشتر پروژکتورها تا رزولوشن 1080p (HDTV) طبیعی هستند، به این معنا که تراشه تصویر دقیقاً تعداد پیکسلهایی را که در صفحهنمایش ظاهر میشوند، مطابقت دارد. با این حال، پروژکتورهای ادعای رزولوشن 4K (3840×2160 پیکسل) ممکن است دارای تراشه 1080p یا بزرگتر باشند که تعداد پیکسلهای طبیعی آنها توسط تکنیک “تغییرمکان پیکسل” افزایش یافته و تا دو یا حتی چهار برابر تعداد پیکسلهای قابل مشاهده در صفحهنمایش برای دستیابی به رزولوشن ظاهری بالاتر افزایش یافته است.
بیشتر پروژکتورهای 4K امروزی از یک شکلی از تغییرمکان پیکسل برای دستیابی به رزولوشن کامل 4K استفاده میکنند، اما بهترین و گرانترین پروژکتورها رزولوشن 4K را با استفاده از یک دستگاه تصویری 4K طبیعی دستیابی میکنند. با اینکه یک تراشه 4K طبیعی همراه با یک لنز خوب تصویر تیزتری ارائه خواهد داد، پروژکتورهایی که از تغییرمکان پیکسل برای کاهش هزینه استفاده میکنند همچنان تصاویر بسیار تیزی ارائه میدهند که اکثر افراد نمیتوانند آنها را از تصاویر 4K طبیعی تمیزتر تشخیص دهند.
مهم است که بدانید که مشخصه رزولوشن طبیعی یا کامل پروژکتور شما از پخش سیگنالهای ویدئویی با رزولوشن مختلف جلوگیری نمیکند. بیشتر پروژکتورهای مدرن داخلی دارای موتورهای خوبی برای مقابله با رزولوشنهای ناسازگار هستند، بنابراین نیاز به نگرانی در این زمینه نیست.
بهترین رزولوشن ویدئو پروژکتور چه اندازه است؟
رزولوشن مناسب پروژکتور شما توسط کاربرد و نوع سیگنال ویدیو تعیین میشود. اگر قصد دارید تصویر بزرگی به اندازه حدود 100 اینچ یا بزرگتر پخش کنید، یا انتظار دارید تماشاگران نزدیک به صفحه نمایش بنشینند، پروژکتور با رزولوشن بالاتر بهتر عمل خواهد کرد. همچنین بودجه نیز نقشی در انتخاب رزولوشن پروژکتور ایفا میکند، زیرا با افزایش رزولوشن هزینهی پروژکتورها افزایش مییابد.
به ویژه در میان پروژکتورهای تجاری کسبوکاری، رزولوشن اغلب به وسیلهی کد حرفی ارجاع داده میشود که در نهایت هم از ترکیب آرایه پیکسلها و نسبت ابعاد نمایش دهنده تشکیل میشود. امروزه، بیشتر پروژکتورهای تجاری کسبوکاری که به فروش میرسند حداقل دارای رزولوشن WXGA (1280×800 پیکسل، نسبت ابعاد 16:10) هستند که با صفحهنمایش واید در لپتاپها و گوشیهای هوشمند مدرن مطابقت دارد. پروژکتورهای کسبوکار با رزولوشن با کیفیت بالا معمولاً رزولوشن WUXGA (1920×1200، نسبت ابعاد 16:10) را ارائه میدهند که همچنین با لپتاپها و ایستگاههای کاری مطابقت دارد.
برای پروژکتورهای خانگی و پرتابل، رزولوشنهای معمول شامل 720p (1280×720، نسبت ابعاد 16:9) برای مدلهای با بودجه، Full HD 1080p (1920×1080، نسبت ابعاد 16:9) برای لایه قیمتی میانه و 4K Ultra HD برای محصولات با کیفیت بالاتر هستند. اکثر محتوای پخش و استریم امروزی دارای رزولوشن 1080p یا 4K UHD است.
اطلاعات زیر را برای مشاهده رزولوشنهای معمول و محل استفادهی آنها مشاهده کنید.
در اتاقهای کنفرانس، به طور معمول لپتاپها با خروجی WXGA یا 1080p برای پخش ارائهها استفاده میشوند. در صورتی که ارائهها شامل جزئیات کوچک و دقیق (مانند جداول اکسل) باشند و انتظار میرود برخی از تماشاگران نزدیک به صفحهنمایش بنشینند، در نظر بگیرید که به رزولوشن WUXGA یا 1080p ارتقا دهید. این رزولوشنها باعث ارائه تصاویر با جزئیات دقیقتر و تطابق مناسب با صفحهنمایشهای لپتاپها و ایستگاههای کاری مدرن میشوند که در اتاقهای کنفرانس استفاده میشوند.
پروژکتور با رزولوشن طبیعی WXGA، WUXGA یا 1080p برای سفر با پروژکتور و لپتاپ و نمایش ارائههای شما، بهترین گزینه است.
از آنجایی که مخاطبان شما دورتر هستند، جزئیات چندان مهم نیستند و WUXGA یا 1080p معمولاً خوب کار می کنند. با این حال، به خاطر داشته باشید که با بزرگتر شدن تصاویر، تک تک پیکسل ها بیشتر قابل مشاهده هستند، بنابراین در نهایت به نوع محتوا و میزان جزئیاتی که می خواهید حفظ کنید بستگی دارد.
اتاقهای بزرگ مسجد نیاز به پروژکتورهایی با روشنایی بالا دارند و اغلب از پروژکتورهای WUXGA یا 1080p استفاده میشود زیرا مخاطبان در فاصلهی دوری از صفحههای نمایش نشستهاند و نیازی به مشاهده جزئیات دقیق ندارند.
رزولوشن 4K UHD برای جلوگیری از، از دست دادن جزئیات در طول بازیها بهترین انتخاب است، اما اگر فاصلهی تماشا کافی برای جلوگیری از اثرات پیکسلی باشد، رزولوشن 1080p ممکن است کافی باشد. لطفاً توجه داشته باشید که مشخصهی دیگری به نام تاخیر ورودی (Input Lag) ممکن است حتی اهمیت بیشتری از رزولوشن داشته باشد و در تجربهی بازی کردن تأثیرگذار باشد.
اکثر فیلمها و برنامههای تلویزیونی در حال پخش یا روی دیسک، 4K UHD یا 1080p هستند. از پروژکتوری با آن رزولوشن ها برای سینمای خانگی خود استفاده کنید.
مانند فیلمها و برنامههای تلویزیونی، ورزشهای زنده به بهترین شکل با یک پروژکتور 1080p یا 4K مشاهده میشوند.
برای تماشای معمولی فیلم در فضای باز بهتر است از یک پروژکتور 1080p یا 4K استفاده کنید، با این حال، با یک بودجه ثابت ممکن است ارزش آن را داشته باشد که رزولوشن 4K را به نفع یک مدل 1080p با روشنایی بالاتر نادیده بگیرید.
رزولوشن های محبوب
بسته به نوع محتوای متصل به پروژکتور شما، ممکن است فرمتهای رزولوشن مختلفی وجود داشته باشد. در زیر چند نمونه و مبداهای آنها آورده شده است.
رزولوشن |
پیکسل ( ارتفاع×عرض) |
توضیحات |
---|---|---|
VGA |
480 × 640 |
480p |
480P |
480 × 852 |
فرمت DVD |
SVGA |
600 × 800 |
در کامپیوترهای اولیه رایج است |
XGA |
768 × 1024 |
فرمت محبوب کامپیوترهای اولیه |
WXGA |
768 × 1366 |
رایج در لپتاپهای ارزان قیمت |
WUXGA |
1200 × 1920 |
فرمت متداول HDTV در لپ تاپ ها، نسبت تصویر 16:10 |
720p |
720 × 1280 |
فرمت پخش HDTV، موجود در پروژکتورهای قابل حمل |
1080p |
1080 × 1920 |
فرمت استاندارد بلوری |
UHD |
2160 × 3840 |
مصرف کننده 4K برای تلویزیون، پخش جریانی، 4K Blu-ray |
4K |
2160 × 4096 |
فرمت 4K سینمای دیجیتال |
8K |
4320 × 7680 |
فرمت 8K مصرف کننده نوظهور |
آنچه باید بدانید
رزولوشن پروژکتور خود را با رزولوشن بالاترین منبع و محتوای منبع که انتظار دارید تماشا کنید، تطبیق دهید تا بهترین تصویر ممکن را به دست آورید.
تکنولوژی ویدئو پروژکتور
هنگام انتخاب پروژکتور، مزایا و معایب منابع مختلف نور و فناوری نمایشگر را در نظر بگیرید.
تکنولوژی روشنایی
لامپ
یک لامپ با ولتاژ بالا برای تولید یک منبع نور قابل اعتماد و ارزان استفاده میشود، اما نیاز به تعویض دورهای دارد.
- مقرون به صرفه، روشن
- تعویض دوره ای لامپ
LED
آرایههای LED قرمز، سبز و آبی بازتولید رنگ خوبی را ارائه میدهند اما روشنایی کمتری نسبت به لیزر دارند.
- عمر طولانی، کم مصرف و مقرون به صرفه
- روشنایی کم
لیزر
نوردهی با لیزر، معمولاً با لیزر آبی همراه با چرخ فسفر و چرخ رنگ، نیاز به تعویض لامپ را از بین میبرد.
- عمر طولانی و روشن
- گران
تکنولوژی نمایش
پنل LCD
نور از طریق یک پنل LCD نیمه شفاف می تابد تا تصاویر را بر اساس پیکسل به پیکسل تولید کند. معمولاً از سه پنل LCD قرمز، سبز و آبی برای تولید تصاویر تمام رنگی استفاده می شود.
- مقرون به صرفه
- تراز پنل داخلی (3LCD)
- شطرنجی شدن پرده نمایش در رزولوشن پایین
تراشه DLP
هر پیکسلهای روی صفحه نمایش با تابش نور از مجموعهای از آینههای ریز روی سطح یک تراشه DLP تولید میشوند. در اکثر پروژکتورهای DLP، کالرویل که قبل از تراشه قرار می گیرد، امکان رنگ های مختلف را فراهم می کند.
- عمر طولانی و مقرون به صرفه
- افکت رنگین کمان ( یک تراشه ای DLP )
تراشه LCoS
فناوری نمایشگر LCD با نمایش انعکاسی به جای نمایش نیمهشفاف که معمولاً کنتراست بالاتری نسبت به دستگاههای تصویری دیگر ارائه میدهد. سه تراشه برای رنگ کامل استفاده میشود؛ قرمز، سبز و آبی.
- کنتراست خوب و سطح سیاه طبیعی
- گران
- تراز پنل داخلی (3LCoS)
نسبت کنتراست
کنتراست خوب – تفاوت بین نوردهی قویترین و ضعیفترین نقاط تصویر نمایش داده شده شما – یکی از مهمترین ویژگیها برای ایجاد تصویری زیبا و واقعگرایانه است.
کنتراست ویدئو پروژکتور چیست؟
کنتراست ویدئو پروژکتور، یک مشخصه است که نمایانگر تفاوت نوردهی بین شدت بالاترین نقطه سفید و تاریکترین نقطه سیاه است که نمایشگر میتواند تولید کند. به عنوان مثال، یک پروژکتور با کنتراست 2000:1 به این معناست که با شرایط آزمایش خاص استفاده شده، بالاترین نقطه سفید 2000 برابر روشنتر از تاریکترین نقطه سیاه اندازهگیری شده است. کنتراست خوب یک معیار بسیار مهم برای کیفیت تصویر است، زیرا اثر “پانچ” را که تصویر را زنده و چشم را جذب میکند، فراهم میکند. کنتراست خوب، به ویژه سیاههای عمیق، اثر روی نقاط برجسته و توانایی دیدن جزئیات در مناطق تاریکی دارد. پروژکتور با کنتراست ضعیف بهصورت کلی بیرنگ و جذاب نمایش داده میشود.
اگرچه روشهای الکترونیکی زیادی برای افزایش کنتراست ظاهری استفاده میشود، عامل اصلی اثر بر کنتراست تصویر نمایش داده شده شما محیط تماشا است. حتی یک کمی نور محیطی میتواند کنتراست را بهطور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهد، بدون توجه به پروژکتور شما. وقتی شما یک چراغ اتاق را روشن میکنید، تفاوتهای قابل توجهی در عملکرد کنتراست در شرایط اتاق تاریک بهطور عمده معادل سازی میشود، که نتیجه آن تجربه تماشای با کیفیت پایینتر است.
متأسفانه، روشها و شرایط مختلفی برای اندازهگیری کنتراست وجود دارد و هیچ رویکرد موافقتشده صنعتی وجود ندارد. بهدلیل این موضوع، مقایسه مشخصه کنتراست یک پروژکتور با مشخصه یک پروژکتور دیگر بسیار مشکل است، مگر اینکه آنها از یک تولیدکننده باشند.
آنچه باید بدانید
توانایی نمایشگر پروژکتور در نمایش “سیاه عمیق” به عنوان متفاوت از “سیاه خاکستری” همان چیزی است که پروژکتورهای بهتر سینمای خانگی را از پروژکتورهای خوب سینمای خانگی متمایز میکند. کنتراست به عنوان یک مشخصه منتشرشده ممکن است عدد بالایی نشان دهد، اما به طور کلی عملکرد این پارامتر کاربردی را منعکس نمیکند.
فاصله پرتاب
قبل از خرید، با فاصله پرتاب، بیشتر آشنا شوید!
فاصله پرتاب ویدئو پروژکتور چیست؟
فاصله پرتاب یک پروژکتور از لنز تا سطح صفحه نمایش به آن اطلاق میشود. این فاصله بر اساس ویژگیهای لنز، از پروژکتور به پروژکتور متفاوت خواهد بود. یک لنز ثابت بدون گزینه “زوم” همیشه اندازه تصویر یکسانی را بر اساس فاصلهاش از صفحه نمایش ارائه میدهد؛ اگر پروژکتور را به دورتر از صفحه نمایش حرکت دهید، تصویر بزرگتر میشود؛ اگر آن را به نزدیکتر از صفحه نمایش حرکت دهید، تصویر کوچکتر میشود. بسیاری از پروژکتورها دارای “لنز زوم” هستند که به شما اجازه میدهد اندازه تصویر را از هر موقعیتی در محدوده زوم آن تنظیم کنید. بنابراین، فاصله پرتاب یک معیار مهم برای تعیین گزینههای قرارگیری پروژکتور شماست و برای مشاهده اینکه آیا یک مدل خاص به نیازهای شما میتواند پاسخ دهد یا خیر، مهم است.
نسبت پرتاب یک پروژکتور توصیف میکند که در حین حرکت پروژکتور، اندازه تصویر چگونه تغییر میکند، که میتواند به عنوان مثال به صورت 1.5:1 یا “1.5 به 1” نوشته شود. خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارند که به شما کمک میکنند تا بدون انجام محاسبات خود، اندازه تصویری را که میتوانید از یک فاصله پرتاب معین بگیرید را تعیین کنید. محاسبهگر پرتاب تعاملی ProjectorCentral یک نمایندگی گرافیکی ارائه میدهد که به شما امکان میدهد اندازه تصویر یا فاصله مورد نظر خود را بهصورت مستقل تنظیم کنید و برای بیش از 10,000 مدل پروژکتور فعلی و پیشین کار میکند.
لنزهای پروژکتور و فاصله پرتاب
لنزهای ثابت پروژکتور
لنز پروژکتور با نسبت پرتاب ثابت همواره یک اندازه تصویر را در یک فاصله پرتاب مشخص ارائه میدهد.
لنزهای زوم ویدئو پروژکتور
پروژکتور دارای لنز زوم، دو نسبت پرتاب متفاوت خواهد داشت؛ یکی برای حالت کمترین زوم و دیگری برای حالت بیشترین زوم، که این امکان را به شما میدهد تا از یک فاصله پرتاب مشخص، چند اندازه تصویر مختلف را ایجاد کنید.
ویدئو پروژکتورهای Long Throw، Short Throw و Ultra Short Throw
پروژکتورها به طور کلی در یکی از سه دسته فاصله پرتاب لنز قرار میگیرند: Long Throw، Short Throw و Ultra Short Throw.
پروژکتورهای سنتی پرتاب بلند یا استاندارد عموماً تصاویری به قطر حداکثر 200 اینچ یا بزرگتر ارائه میدهند، اما نیاز به فاصله پرتاب بلندتری دارند که معمولاً آنها را در کنار اتاق قرار میدهد. پروژکتورهای Long Throw معمولاً از 10 تا 20 فوت یا بیشتر از صفحه نمایش فاصله میگیرند، بسته به اندازه تصویر مورد نظر. بسیاری از نصبهای دائمی سینما خانگی پروژکتور Long Throw را در میانه تا پشت اتاق نصب میکنند.
پروژکتورهای Short Throw دارای لنزی هستند که اندازه تصویر مشابهی را از فاصلهای نزدیکتر به صفحه نمایش ایجاد میکنند، ممکن است تنها 3 تا 5 فوت فاصله داشته باشند. این وضعیت برای نصبهای موقتی مناسب است که پروژکتور روی یک میز قهوهخانه برای تماشای فیلم یا بازی قرار داده میشود یا محیطهایی که اجازه نصب آنها به فاصله بیشتری را نمیدهند.
پروژکتورهای Ultra Short Throw (UST)، که برای سینما خانگی، تماشای روزمره تلویزیون، آموزش و محیطهای کسبوکار محبوب هستند، تصویر نسبتاً بزرگی را از نزدیک به صفحه نمایش ارائه میدهند؛ گاهی اوقات کمتر از 1 فوت فاصله از لنز تا صفحه نمایش دارند و تنها چند اینچ کوتاه از پشت پروژکتور تا دیوار صفحه نمایش فاصله دارند. اندازه تصویر معمولاً تا قطر 150 اینچ دیاگونال محدود میشود. یکی از مزایای پروژکتور UST این است که میتوان آن را مستقیماً روی میز تلویزیون یا مرکز سرگرمی قرار داد جایگزین تلویزیون معمولی شود. نزدیکی آن به اجزای منبع موجود در مرکز سرگرمی، نیاز به اجرای کابل از فاصله بیشتری به نقطه دورتری که پروژکتور در آن قرار گیرد را از بین میبرد. در یک اتاق کنفرانس یا کلاس درس، این پروژکتورها به ارائهدهنده اجازه میدهند که به تصویر پروژه شده نزدیکتر ایستاده و سایهزدایی نکند، زیرا پروژکتور به فاصله دورتر نصب نشده که مداخله تصویر بیشتری احتمالی باشد.
انواع ویدئو پروژکتور
ویدئو پروژکتورها برای بهینه سازی تصویر برای محیط های خاص و نمایش های مورد استفاده طراحی شده اند.
ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی
معمولاً برای اتاقی در خانه شما که دارای نور کنترل شده برای بهینه سازی کنتراست تصویر و نشستن راحت برای تماشای فیلم یا پخش محتوا است.
ویدئو پروژکتورهای تجاری
پروژکتورهای تجاری برای ارائه های گرافیکی در اتاقی با نور روشن برای گروه های کوچک و متوسط بهینه شده اند. آنها ممکن است روی میز یا سقف نصب شوند.
ویدئو پروژکتورهای آموزشی
پروژکتورهای کلاس درس ممکن است پرتابی بلند، کوتاه یا فوق کوتاه باشند، اما دارای روشنایی بالا برای غلبه بر نور پنجره و اتاق هستند. برخی از پروژکتورهای تخته سفید تعاملی دارای قلم طراحی هستند.
ویدئو پروژکتورهای مکان عبادت (مسجد و کلیسا)
پروژکتورهای عبادت برای نمایش اشعار آهنگ یا ارائه موعظه برای یک جماعت با اندازه متوسط تا بزرگ عالی هستند. آنها معمولاً روشن تر از پروژکتورهای کلاس درس هستند تا تصاویر بزرگی را که در نور محیطی متوسط تا زیاد و از فاصله دور قابل مشاهده هستند بهتر نشان دهند.
ویدئو پروژکتورهای سالن های بزرگ
دسته سالن بزرگ، طیف وسیعی از پروژکتورهای فوق العاده روشن را پوشش می دهد که برای نمایش تصاویر عظیم در سالن های بزرگ یا در رویدادهای خارج از منزل، گاهی اوقات در نور زیاد محیط طراحی شده اند.
ویدئو پروژکتورهای Ultra Short Throw
پروژکتورهای UST اغلب در کلاس های درس و اتاق های هیئت مدیره ظاهر می شوند، اما UST های "تلویزیون لیزری" به عنوان جایگزین تلویزیون خانگی در حال رشد هستند. آنها معمولاً یک تصویر 100 تا 120 اینچی با وجود فاصله کمی از صفحه نمایش میفرستند. با این حال، آنها به یک پرده نمایش ویژه برای اتاق های روشن نیاز دارند.
ویدئو پروژکتورهای قابل حمل
پروژکتورهای سبک و کوچک و قابل حمل "سبک زندگی" معمولاً به روشنی سایر پروژکتورها نیستند، اما به راحتی می توان آنها را برداشت و به اتاق دیگری منتقل کرد یا در حین سفر با خود برد.
ویدئو پروژکتورهای بازی (PS5 - XBox)
پروژکتورهای گیمینگ نوعی پروژکتور سینمای خانگی هستند که برای پاسخ سریع به دستورات کنترلر طراحی شده اند (که به آن لَگ ورودی کم می گویند). برخی دارای حالتهای رنگی تصویر ویژهای هستند تا زیباییشناسی بصری مختلفی را که در بازیهای ویدیویی ارائه میشوند، تطبیق دهند.
ویدئو پروژکتورهای تعاملی
پروژکتورهای تعاملی که زیرمجموعه ای از دسته پرتاب فوق کوتاه (UST) هستند، اغلب در کلاس های درس یا اتاق های کنفرانس با تخته سفید قابل پاک کردن استفاده می شوند و از حسگرها برای استفاده از نقاشی خودکار یا حرکات دست در بالای تصاویر استفاده می شود.
انواع پرده نمایش
پرده نمایش مناسب می تواند تصویر مدنظر شده شما را بسازد یا خراب کند. صفحه نمایشی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با برنامه مورد نظر شما مطابقت داشته باشد.
پرده نمایش های قابل حمل
پرده های نمایش قابل حمل از روی زمین یا روی میز نصب می شوند و معمولاً در یک کیف حمل سبک، تا می شوند.
پرده نمایش های قابل جمع شدن
پرده های نمایش قابل جمعشدن، تا زمان فعالسازی یک موتور برقی یا کشیدن دستی، پنهان میمانند.
پرده نمایش های قاب ثابت
پرده نمایش های قاب ثابت که مشابه تصویری که بر روی دیوار آویزان شده اند، دارای قاب مخملی مشکی یا قاب باریک هستند تا ظاهری «شناور» داشته باشند.
رنگ صفحه نمایش (دیوار)
با فرمول خاصی از رنگ ها می توانید بدون نیاز به پرده نمایش، تصویر را بر روی دیوار نمایش دهید.
پرده نمایش های فضای باز
پرده های نمایش فضای باز که در حیاط خانه یا در مکانهای عمومی استفاده میشوند، ممکن است از یک قاب قابل جمعشدن یا یک قاب بادی استفاده کنند.
پرده نمایش های رد کننده نور محیط
پرده نمایش های ALR انواع مختلفی دارند و برای ارائه تصاویر با کنتراست بالا در اتاق هایی با نور مناسب طراحی شده اند.
چه نوع متریال پرده نمایش وجود دارد؟
متریال پرده نمایش بسته به کاربرد شما معمولاً متغیر است. آنها میتوانند در رنگهای مختلف آمده و ویژگیهای بازتابی مختلف یا “بازدهی” داشته باشند.
سفید مات: صفحه نمایش سفید کلاسیک، معمولاً با بهره 1.0 تا 1.3. صفحه نمایش های سفید به شرایط تاریک نیاز دارند و بهترین عملکرد را برای سینمای خانگی دارند.
رد کننده نور محیط (ALR): بسته به نوع، صفحه های ALR نور اتاق بالای سر یا نوری که از طرفین وارد می شود را رد می کنند. برخی از آنها برای محیط های خاص یا انواع پروژکتورها بسیار تخصصی هستند. بیشتر بدانید
خاکستری با کنتراست بالا: سایه تیره خاکستری در مقایسه با سفید مات مقداری روشنایی تصویر را از بین می برد، اما کنتراست را با عمیق تر کردن سیاهی تصویر در سینمای خانگی تاریک یا اتاقی با نور متوسط بهبود می بخشد. بیشتر بدانید
شفاف آکوستیک : معمولاً در سینمای خانگی اختصاصی استفاده میشود، صفحههای شفاف آکوستیک به شما امکان میدهند بلندگوهای خود را پشت آنها قرار دهید. آنها ممکن است سوراخ شده یا از مواد بافته شده ساخته شوند. بیشتر بدانید
صفحه عقب: یک صفحه نمایش شفاف که وقتی پروژکتور پشت صفحه نمایش در یک کابینت یا فضای ایزوله نور قرار می گیرد استفاده می شود.
رنگ دیوار: رنگ مخصوصی که برای کاهش تابش خیره کننده یا ارائه خواص دفع نور محیط برای پخش روی دیوار طراحی شده است.
پرده نمایش های رد کننده نور محیط
صفحههای ردیابی نور محیطی (ALR) بهطور فنی طراحی شدهاند تا نور محیطی را رد کرده و تصویری با کنتراست بالا در محیطهای روشن ارائه دهند. آنها از مواد پیچیده و تخصصی تشکیل شدهاند که اغلب دارای چند لایه از عناصر نوری هستند که بهطور فعال نور پروژکتور را به سمت تماشاگران هدایت میکنند در حالی که نور محیطی که از بالا یا از سمتها وارد میشود را رد میکنند.
مثال زیر نحوه عمل یک نوع صفحهی ALR را نشان میدهد که تنها برای پروژکتورهای Ultra Short Throw استفاده میشود.
پرده نمایش ALR پرتاب فوق کوتاه (UST) چگونه کار می کنند
پرده نمایش های پشت صفحه
بعضی شرایط ممکن است نیاز به قرار دادن پروژکتور در پشت صفحهی نمایش داشته باشند. متریال خاصی برای دستیابی به این پرده نمایش استفاده میشود. باید با دقت به این موضوع توجه شود که پروژکتور هیچ نقطهی داغی روی صفحه نمایش ایجاد نکند. گاهی اوقات پروژکتور میتواند در پایینتر از مرکز صفحه نمایش نصب شود تا نقطهی داغ را به پایین منتقل کند، یا برخی مواد نمایش پشت صفحه نور را به حدی پراکنده کنند که نقطهی داغ کاملاً کمتر شود. به طور کلی، نور را در مقایسه با مادهی نمایش جلویی، کاهش میدهد، بنابراین بهتر است از یک پروژکتور 20٪ روشنتر یا بیشتر استفاده شود.
آنچه باید بدانید
پرده های های نمایش ویدئو پروژکتور بخش مهمی از یک سیستم نمایش هستند. انتخاب متریال مناسب، ضریب بازتاب، اندازه و نحوهی نصب، به شما تصویر بهتری خواهد داد.
نحوهی تنظیم و استفاده از ویدئو پروژکتور خود
بعد از اینکه ویدئو پروژکتور جدید خود را به خانه آوردید، باید آن را به درستی قرار دهید، تصویر را با صفحهی نمایش هماهنگ کنید و تصویر را به دلخواه خود تنظیم کنید.
روشن کردن و انتخاب سورس
از دکمه روشن/خاموش روی صفحه کلید پروژکتور یا کنترل از راه دور ارائه شده برای روشن کردن پروژکتور و منبع نور استفاده کنید. هنگامی که تصویری را مشاهده کردید، از دکمه Input یا Source استفاده کنید تا انتخاب کنید که منبع ویدیوی خود را به کدام کانکتور ورودی متصل کنید.
نحوه جهت دهی تصویر
بیشتر پروژکتورها یا روی سطحی رو به صفحه نمایش قرار می گیرند یا به صورت وارونه از پایه سقفی آویزان می شوند. در موارد نادر، ممکن است یک پروژکتور با صفحه نمایش عقب نصب شود. حالت های مختلف نیاز به تنظیم منوی متفاوت برای جهت دهی صحیح تصویر دارند.
- Front Tabletop: تنظیم پیشفرض، نیازی به تنظیم منو ندارد.
- Rear Projection: این گزینه را برای انعکاس تصویر انتخاب کنید.
- Front Ceiling: برای پروژکتورهایی که بر روی پایه سقفی به صورت معکوس قرار دارند، از این گزینه برای تغییر جهت تصویر استفاده کنید.
- Rear Ceiling: از این گزینه منو برای معکوس کردن و انعکاس تصویر استفاده کنید.
Front Ceiling (پایه سقفی جلو)
Rear Ceiling (پایه سقفی عقب)
Rear (عقب)
Front (جلو)
تنظیم و فوکوس تصویر پخش شده
مرحله 1
فوکوس تصویر
با استفاده از حلقه فوکوس که روی لنز یا نزدیک آن قرار دارد، حلقه را بچرخانید تا پیکسل های پروژکتور تا حد امکان واضح و دقیق شوند. بهترین فوکوس با کمک فرد دیگر به دست می آید: از یک نفر بخواهید حلقه فوکوس را بچرخاند در حالی که دیگری نزدیک صفحه می ایستد. با این حال، اگر پروژکتور شما دارای فوکوس برقی است، نزدیک صفحه بایستید و از کنترل از راه دور ارائه شده برای تنظیم استفاده کنید.
مرحله 2
زوم برای فیت کردن
با استفاده از حلقه زوم که روی لنز یا نزدیک آن قرار دارد (یا زوم موتوری خود روی کنترل از راه دور)، حلقه زوم را بچرخانید تا تصویر با صفحه نمایش مطابقت داشته باشد. اگر تصویر هنوز خیلی کوچک است که با صفحه شما مطابقت ندارد، پروژکتور را بیشتر به عقب بکشید. اگر تصویر بیش از حد بزرگ است که با صفحه نمایش شما مطابقت ندارد، پروژکتور را به صفحه نزدیکتر کنید.
مرحله 3
تغییر لنز
اگر پروژکتور دارای کنترلهای تغییر لنز روی بدنه پروژکتور یا کنترل از راه دور باشد، ممکن است بتوانید تصویر را به بالا/پایین (تغییر لنز عمودی) یا چپ/راست (تغییر لنز افقی) به مقادیر مختلفی نسبت به موقعیت فعلی تنظیم کنید تا با لبههای صفحه نمایش به صورت کامل همتراز باشد.
مرحله 4
تصحیح کیستون
اگر پروژکتور نسبت به صفحه نمایش خیلی بالا یا پایین قرار دارد و تصویر نمیتواند با کمک تغییر زاویه شیب پروژکتور یا استفاده از تنظیم لنز به صورت موازی و با لبههای کاملاً موازی بهخوبی تنظیم شود، ممکن است به تصحیح Keystone دیجیتالی نیاز داشته باشید. این ویژگی از پردازش الکترونیکی به جای اپتیک، برای تراز کردن لبههای چپ و راست تصویر استفاده میکند، اما برای نصبهای دائمی بهتر است از آن خودداری کنید تا بهترین کیفیت تصویر حفظ شود.
چگونگی اتصال پروژکتور به سیستم صوتی
برخی از پروژکتورها دارای اسپیکر هایی در داخل پروژکتور هستند که صدا را از یک منبع متصل تقویت میکنند، اگرچه کیفیت صدا اغلب مرحله دوم در نظر گرفته می شود. بهترین راه برای لذت بردن از فیلم ها یا بازی های خود در صفحه نمایش بزرگ، استفاده از یک سیستم صوتی خارجی است که توسط گیرنده صوتی/تصویری یا AVR هدایت می شود.
بهترین کیفیت صوتی برای تئاتر خانگی معمولاً از یک رسیور صوتی/تصویری (AVR) با یک جفت بلندگوی استریو یا یک مجموعه کامل از پنج یا بیشتر بلندگوهای صدای استریو به دست میآید. با استفاده از یک AVR، تمام منابع ورودی HDMI و سیستمهای پیشین خود را میتوانید مستقیماً به ورودیهای رسیور متصل کنید که در نمودار بالا نشان داده شده است. زمانی که منبعی در AVR انتخاب میشود، رسیور سیگنال صوتی را برای پخش در بلندگوها تجزیه میکند و یک کابل HDMI جداگانه از خروجی AVR’s HDMI برای انتقال تصویر به پروژکتور استفاده میشود.
اگر از یک پروژکتور هوشمند با برنامههای داخلی خود استفاده میکنید، پروژکتور خود به عنوان یکی از اجزای سورس شما تبدیل میشود. در این صورت، از پورت HDMI پروژکتور که با نشان ARC (کانال بازگشت صدا) یا eARC (کانال بازگشت صدای بهبودیافته) مشخص شده است، استفاده کنید و سر دیگر کابل HDMI را به پورت HDMI ARC یا eARC رسیور صوتی خود متصل کنید.
به عنوان جایگزین، یک نوار صوتی HDMI که شامل یک آرایه بلندگو و تقویت کننده داخلی است، میتواند به پروژکتور از طریق ARC یا eARC به همان نحو متصل شود.
سخن پایانی!
وقتی آماده خرید بودید، از فروشگاههای ویدئو پروژکتور ما که لینک آن در زیر وجود دارد خرید کنید.
سرویس اپسون همچنین دارای دیتابیس بزرگی از هر ویدئو پروژکتور استوک است که میتوانید از طریق جستجو آن را پیدا کنید . یا نقدهای حرفهای ویدئو پروژکتورهای مختلف را بخوانید اگر میدانید که دنبال چه محصولی هستید.