ویدئو پروژکتور چیست؟ انواع و موارد استفاده

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور یک دستگاه نمایشگر است که تصویر را بر روی یک سطح بزرگ مانند یک صفحه سفید یا دیوار پخش می کند. جایگزینی برای مانیتور یا تلویزیون برای نمایش ویدیو یا تصاویر به گروه بزرگی از افراد استفاده می شود.

ویدئو پروژکتورها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند، معمولاً طول و عرض آنها 30 سانتی متر و ارتفاع آنها چند سانتی متر است. آنها را می توان بر روی سقف نصب کرد یا ممکن است پرتابل و قابل حمل باشد. ویدئو پروژکتورهای نصب شده روی سقف معمولاً بزرگتر هستند، به خصوص آنهایی که در دسته بندی ویدئو پروژکتورهای سینمایی قرار می گیرند که ابعاد تصویر به بزرگی  10 متر یا بیشتر را پخش می کنند. ویدئو پروژکتورها معمولاً در کلاس‌های درس، اتاق‌های کنفرانس، سالن‌ها و دانشگاه ها یافت می‌شوند.

ویدئو پروژکتورهای قابل حمل را می توان در هر جایی که سطح سفیدی وجود دارد (مانند دیوارهای سفید یا رنگ روشن) استفاده کرد. اکثر ویدئو پروژکتورها دارای چندین منبع ورودی هستند، مانند پورت HDMI برای تجهیزات جدیدتر و پورت VGA برای دستگاه های قدیمی. برخی از ویدئو پروژکتورها از Wi-Fi و بلوتوث نیز پشتیبانی می کنند.

یکی از بیشترین کاربردهای ویدئو پروژکتور پخش فیلم در خانه، کلاس و ادارات می باشد

فیلم ها نقش مهمی در زندگی ما دارند.

در حالی که می توانید در خانه خود فیلم تماشا کنید، هیچ چیز بهتر از تجربه رفتن به سینما و تماشای فیلم های پرفروش روی صفحه نمایش بزرگ  سینما نیست.

سینماها با استفاده از ویدئو پروژکتورها، تصاویر فیلم را بزرگتر از آنچه که در تلویزیون می بینید، نمایش می دهند.

ویدئو پروژکتور برای چه مواردی استفاده می شود؟

ویدئو پروژکتور دستگاهی است که توانایی نمایش تصویر (یا تصاویر متحرک) را بر روی صفحه نمایش (یا سطح ساده) دارد. هدف اصلی آن بازسازی تصاویر در مقیاس بزرگتر در مقایسه با محدودیت های صفحه نمایش تلویزیون، لپ تاپ، کامپیوتر است.

اما، پروژکتور کاربردهای دیگری به جز نمایش فیلم در سینما دارد. در این مقاله در مورد کاربردهای دیگری که می توان از پروژکتور استفاده کرد بحث خواهد کرد.

نگاه عمیق تر به ویدئو پروژکتور

قبل از اینکه به کاربردهای مختلف پروژکتور بپردازیم، اجازه دهید نگاهی عمیق تر به پروژکتور و اصل کار آن بیندازیم.

تاریخچه مختصر ویدئو پروژکتور

قدمت پروژکتور به اوایل قرن هفدهم باز می گردد، جایی که به عنوان “فانوس جادویی” شناخته می شد. مردی به نام کریستین هویگنس به عنوان مخترع آن شناخته می شود.

بعد از آن دوران سینما فرا رسید!

پروژکتورها نقش مهمی در صنعت فیلم برای نمایش تصاویر در مقیاس بزرگ دارند.

پروژکتور چه کار می کند؟

پروژکتور یک دستگاه خروجی است و همانطور که از نامش پیداست، توانایی “نمایش” تصاویر یا ویدئو را بر روی سطوحی مانند صفحه نمایش پروژکتور یا دیوار دارد.

برای نمایش محتوا (مانند تصویر یا ویدیو) پروژکتور باید به یک دستگاه میزبان مانند لپ تاپ یا کامپیوتر متصل شود، زیرا توانایی تولید محتوا را ندارد.

کامپیوتر، محتوا را به ویدئو پروژکتور می فرستد و سپس آن را در مقیاس بزرگتر به نمایش می گذارد.

قسمت های مختلف ویدئو پروژکتور

قسمت های مختلف ویدئو پروژکتور

یک جزء خاص که پروژکتور را می سازد وجود ندارد. فهرستی از قطعات وجود دارد که به آن کمک می کند تا به هدف نهایی خود یعنی نمایش تصویر دست یابد.

حذف هر یک از این قسمت ها، پروژکتور را بی فایده می کند. بنابراین هر جزء نقش محوری دارد.

در زیر لیستی از قسمت‌های مختلفی که یک پروژکتور را تشکیل می‌دهند، و شرح مختصری از کارهایی که هر کدام انجام می‌دهند، آمده است.

لنز

اولین قسمت پروژکتور لنز است. لنز وظیفه نمایش تصاویر را بر روی سطحی مانند صفحه نمایش دارد.

امروزه لنزها قابلیت زوم را دارند.

این بدان معناست که شما می توانید بدون نیاز به حرکت دادن پروژکتور از محل ثابت فعلی، تصویر را بزرگتر یا کوچکتر کنید.

لامپ ویدئو پروژکتور

لامپ ویدئو پروژکتور منبع نوری است که به پروسه نمایش تصویر کمک می کند.

همانطور که می توانید تصور کنید، روشنایی تصویر نمایش داده شده به قدرتی که لامپ ویدئو پروژکتور قادر به خروجی آن است بستگی دارد.

یک لامپ ویدئو پروژکتور می تواند یک لامپ هالوژن (شایع ترین در پروژکتورهای قدیمی تر) یا دیودهای ساطع کننده نور (LED) باشد.

پورت HDMI

رابط چند رسانه ای با وضوح بالا (یا HDMI)، جدیدترین و رایج ترین راه برای انتقال صدا و تصویر با وضوح بالا از طریق یک کابل است.

HDMI اکنون توسط اکثر ویدئو پروژکتورهای فعلی استفاده می شود. بنابراین، هر ویدئو پروژکتوری دارای پورت های HDMI است که دستگاه های رسانه ای مانند لپ تاپ، کامپیوتر، پخش کننده دی وی دی، کنسول های بازی و غیره را می توان به آن متصل کرد.

ورودی برق

درست مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، پروژکتور برای کار به برق نیاز دارد. ورودی برق جایی است که می توانید یک کابل برق را وصل کنید، که سپس به یک پریز برق برای تغذیه پروژکتور متصل می شود.

صفحه کنترل

ویدئو پروژکتور چه دارای دکمه های فیزیکی باشد و چه صفحه لمسی LCD، دارای یک صفحه کنترل است که در آن می توانید گزینه ها و تنظیمات مختلف را انتخاب کنید. چیزهایی مانند پخش، سطح روشنایی، سطح کنتراست و غیره.

ریموت کنترل از راه دور

مقاله مرتبط:
خطای لامپ ویدئو پروژکتور (قرمز شدن یا ارور)

بلند شدن مداوم برای فشار دادن دکمه پخش یا تغییر تنظیمات پروژکتور به ناچار بسیار خسته کننده خواهد بود. اینجاست که ریموت کنترل ویدئو پروژکتور مشکل را حل می کند. اکنون بدون نیاز به ترک صندلی خود با پروژکتور تعامل دارید.

LAN

اکثر ویدئو پروژکتورهای مدرن دارای قابلیت Wi-Fi هستند. اما، وای فای همیشه نمی تواند قابل اعتماد باشد. بنابراین، داشتن یک ورودی LAN می تواند وسیله ای برای اتصال به اینترنت سیمی باشد.

فن

فن ها اجزای حیاتی در بسیاری از دستگاه های الکترونیکی هستند. آنها به خنک شدن اجزایی که داغ می شوند کمک می کنند.

کاربرد فن در پروژکتور هم فرقی نمی کند. از آنجایی که از منبع نور برای نمایش تصاویر در داخل ویدئو پروژکتور استفاده می شود، دما افزایش می یابد. فن می تواند دمای مطلوبی را برای عملکرد پروژکتور در داخل آن حفظ کند.

کاربردهای مختلف ویدئو پروژکتور و موارد استفاده از آن

خوب، بیایید نگاهی بیندازیم که ویدئو پروژکتور برای چه مواردی استفاده می شود.

همانطور که قبلاً در بخش “پروژکتور چه کار می کند” دیدیم، پروژکتور وظیفه دارد از دستگاههایی مانند ریسیور، PS4، لپ تاپ و موبایل یک تصویر یا مجموعه ای از تصاویر (فیلم) بگیرد و آن را روی سطحی در مقیاس بزرگتر پخش کند.

بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی به کاربردهای مختلف یک پروژکتور بیندازیم.

1- سینمای خانگی (سینما)

بیایید با واضح ترین کاربرد ویدئو پروژکتور، که ممکن است قبلاً با آن آشنایی داشته باشید، که همان سینمای خانگی است، شروع کنیم.

هیچ چیزی لذت بخش تر از تجربه رفتن به سینما برای تماشای یک فیلم پرفروش روی پرده بزرگ نیست.

اما، امروزه، رفتن به سینما برای دیدن یک فیلم می تواند بسیار وقت گیر و خسته کننده باشد.

با این حال، این پایان ماجرا نیست!

با کمک یک پروژکتور، می توانید تجربه سینما را درست در اتاق نشیمن خود بازسازی کنید.

در زیر موارد دیگری وجود دارد که ممکن است برای ایجاد بهترین تجربه سینمای خانگی به آنها نیاز داشته باشید:

  • یک پرده نمایش ویدئو پروژکتور
  • مبل/کاناپه های راحت
  • صدای فراگیر
  • یک اتاق تاریک (برای جلوگیری از تابش شدید نور روی صفحه)
  • و البته پاپ کورن!

2- ارائه اطلاعات تجاری

آه، جلسات کاری!

جلسات کاری می توانند کاملاً خسته کننده باشند، نه؟!

با این حال، جلسات جزء ضروری هر کسب و کاری هستند.

آنها به اطلاع رسانی، آموزش، ایجاد انگیزه و متقاعد کردن افراد در داخل و خارج از کسب و کار در مورد فروش، وضعیت فعلی شرکت، برنامه های آینده و موارد دیگر کمک می کنند.

چاپ چندین گزارش (که هدر دادن کاغذ است)، یا جمع شدن افراد در اطراف یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ، کارآمدترین یا مؤثرترین راه برای ارائه اطلاعات نیست.

بهترین گزینه در اینجا استفاده از پروژکتور به همراه نرم افزاری مانند PowerPoint Presentation برای جمع بندی بهتر و ارائه اطلاعات شما در مقیاس بزرگتر با کارایی و اثربخشی بیشتر است.

3- آموزش کلاسی

چه بخواهید چه نخواهید، مدارس شروع به رفتن به مسیر دیجیتال می کنند.

بچه ها لپ تاپ خودشان را می گیرند که جایگزین کتاب می شود.

جنبه دیگری از کلاس درس که در حال تغییر است نحوه ارائه اطلاعات توسط معلمان در کلاس های خود است.

به طور سنتی، معلمان از تخته های سیاه برای نوشتن، برای انتقال اطلاعات جدید و نشان دادن نمونه ها استفاده می کنند.

اگرچه این روش بدی برای انتقال اطلاعات نیست، اما دارای معایبی است.

وضوح اطلاعات ارائه شده به توانایی معلم در نوشتن منظم بستگی دارد. اگر دست خط بدی داشته باشند، ممکن است درک و کپی کردن اطلاعات را برای دانش آموزان دشوارتر کند.

همچنین زمان زیادی صرف نوشتن می شود که استرس فیزیکی را بر معلم وارد می کند و زمان تدریس زیادی را از بین می برد.

می توان از پروژکتور برای نمایش اطلاعاتی استفاده کرد که قابل خواندن هستند. از آنجایی که شما امکان بزرگنمایی و زوم را نیز دارید، کودکانی که عقب تر در کلاس می نشینند هیچ مشکلی نخواهند داشت.

استفاده از پروژکتور همچنین به این معنی است که معلم می تواند یک درس را از قبل برنامه ریزی کند، به این معنی که اطلاعات می تواند بلافاصله در روز درس ارائه شود.

این بدان معناست که معلم می تواند به جای نوشتن اطلاعات، بیشتر بر آموزش اطلاعات تمرکز کند.

درس کلاس همچنین به عنوان یک فایل ذخیره می شود که می تواند برای درس های آینده مجددا استفاده شود. همچنین، اگر هر کودکی درس را از دست داد، می تواند فایل درس را بگیرد، در حالی که یک تخته سیاه باید پاک شود.

پروژکتورها نیز در کالج ها (دانشگاه ها) برای آموزش به گروه بزرگی از دانشجویان بسیار رایج هستند.

4- بازی چند نفره

زمانی که جوانتر بودم زمان زیادی را صرف بازی های چند نفره با دوستانم می کردم.

بازی هایی مانند Eleven, FiFa 2004, Taken و بسیاری دیگر.

با این بازی ها می توانید تا 8 بازیکن داشته باشید (اگر تعداد دسته های بازی مناسبی داشتید).

اگر تا به حال یک بازی چند نفره با 4 بازیکن یا بیشتر انجام داده اید، می دانید که صفحه بین تعداد بازیکنانی که بازی می کنند تقسیم می شود (برای بازی های چند نفره خاص، مانند مسابقه یا تیراندازی اول شخص و غیره).

این بدان معناست که بازی بر روی یک صفحه تلویزیون معمولی (اگرچه این روزها بسیار بزرگ هستند)، با تعداد زیاد بازیکنان، اندازه صفحه شخصی هر بازیکن را کاهش می‌دهد و تجربه بازی را کمی سخت‌تر می‌کند.

اگر از ویدئو پروژکتور برای بازی های چند نفره استفاده کنید، به این معنی است که می توانید اندازه صفحه نمایش را برای هر بازیکن افزایش دهید و در عین حال کیفیت را حفظ کنید و تجربه بازی را افزایش دهید.

5- هنر

شاید از خود بپرسید که چگونه می توان از ویدئو پروژکتور برای هنر استفاده کرد؟

خوب، شما تعجب خواهید کرد!

مقاله مرتبط:
کاربردها، انواع و ویژگی‌های ویدئو پروژکتور

فناوری نقش مهمی در پیدایش رو به رشد هنر دیجیتال ایفا می کند. پروژکتور یکی از آن فناوری هایی است که به طور برجسته در بسیاری از تاسیسات هنر دیجیتال استفاده می شود.

می توان از آن برای نمایش آثار هنری بر روی دیوارها، تاسیسات موقت، ساختمان ها و بسیاری از سطوح دیگر استفاده کرد.

همچنین برای نقاشی دیواری روی سطوح بزرگ مفید است.

هنرمند می‌تواند تصویر نقاشی دیواری را که می‌خواهد نقاشی کند، روی دیوار بیاندازد، به طوری که می‌تواند برنامه‌ریزی کند و دستورالعمل‌هایی در مورد محل نقاشی داشته باشد.

6- نمایش اسلاید

نقاط عطف زیادی در زندگی ما وجود دارد که در مقیاس بزرگ جشن می گیریم.

یک ویدئو پروژکتور می تواند راهی عالی برای نمایش اسلایدشو از عکس های پسر/دختر که تولدشان است، باشد.

به خصوص اگر عکس‌های خنده‌داری از آن‌ها باشد، بسیار خوب است (پس حتماً عکس‌های خنده‌دار دوستان، فرزندان، عزیزان و غیره خود را برای نمایش اسلاید ذخیره کنید).

انواع مختلف ویدئو پروژکتور و کاربرد آنها

هیچ نوع خاصی از پروژکتور وجود ندارد که برای همه برنامه های ذکر شده در بالا استفاده شود.

پروژکتورها در ویژگی های مختلفی متفاوت هستند که ممکن است یکی برای یک کاربرد خاص در مقایسه با دیگری مناسب تر کند.

در زیر 4 نوع رایج پروژکتور مورد استفاده آورده شده است (اینها پروژکتورهای دیجیتال هستند).

  • DLP (پردازش نور دیجیتال)
  • LCD (نمایشگر کریستال مایع)
  • LED (دیود ساطع کننده نور)
  • LCOS (کریستال مایع روی سیلیکون)

بیایید نگاهی گذرا به هر نوع پروژکتور بیندازیم و هر کدام از این پروژکتورها برای چه نوع برنامه ای مناسب تر هستند.

ویدئو پروژکتورهای پردازش نور دیجیتال (DLP).

ویدئو پروژکتور DLP

این نوع پروژکتور از یک سری آینه های کوچک استفاده می کند که نور را به صفحه نمایش منعکس می کند.

یک کالرویل (یا فیلتر رنگ) وجود دارد که به منظور تولید مجموعه ای از رنگ ها می چرخد. رنگ‌های روی چرخ معمولا قرمز، سبز و آبی هستند، زیرا این رنگ‌ها را می‌توان برای ایجاد تنوع رنگی دیگر ترکیب کرد.

مزایای ویدئو پروژکتورهای DLP

  • رنگ های پر جنب و جوش
  • کنتراست بالا
  • تصاویر واضح تر با حداقل فاصله بین پیکسل ها
  • حداقل اتلاف نور در حین دستیابی به حداکثر بازده نور

معایب پروژکتورهای DLP

  • افکت رنگین کمان
  • پیکسل ها محدود است
  • روشنایی کمتر
  • چشمک های تصادفی در سراسر صفحه نمایش

کاربردهای پروژکتورهای DLP

  • جلسات کاری، کنفرانس ها، سمینارها
  • سینماهای خانگی
  • بازی
  • مدارس و دانشگاه ها

ویدئو پروژکتورهای نمایشگر کریستال مایع (LCD).

پروژکتورهای LCD از همان فناوری رایج در تلویزیون و صفحه نمایش کامپیوتر استفاده می کنند.

این نوع پروژکتور از سه پنل LCD استفاده می کند که تصویر را پخش می کند. درست مانند پروژکتور DLP، از سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز برای تولید رنگ های بی شمار استفاده می شود.

مزایای پروژکتورهای LCD

  • در مقایسه با پروژکتورهای DLP نور کارآمدتر
  • تصاویر روشن تر
  • رنگ‌ها در اتاق‌هایی با نور روشن
  • تصویر واضح و متمرکز

معایب پروژکتورهای LCD

  • پروژکتور سنگین و برای جابجایی ناخوشایند است
  • پیکسل های مرده ممکن است در طول زمان ایجاد شوند
  • طول عمر کوتاه و همچنین گران بودن

کاربردهای پروژکتورهای LCD

  • مدارس و دانشگاه ها
  • جلسات کاری، کنفرانس ها، سمینارها
  • سینماهای خانگی

ویدئو پروژکتورهای دیود ساطع نور (LED).

بعدی پروژکتورهای LED هستند.

ویدئو پروژکتور LED

همانطور که قبلا ذکر شد، ویدئو پروژکتور دارای یک لامپ است که منبع نوری می باشد و به پخش تصاویر کمک می کند.

در این نوع پروژکتور از لامپ دیود ساطع نور (LED) استفاده می شود.

لامپ های LED ایده آل هستند زیرا گرمای بسیار کمی را در مقایسه با لامپ های رشته ای تولید می کنند، آنها را بسیار کارآمد می کند و همچنین به افزایش طول عمر آنها کمک می کند.

مزایای پروژکتورهای LED

  • نسبت به سایر پروژکتورهایی که از لامپ های رشته ای استفاده می کنند کارآمدتر است
  • می تواند طیف گسترده ای از رنگ ها را بدون نیاز به فیلتر رنگ تولید کند
  • فشرده – جمع و جور
  • زمان راه اندازی سریعتر
  • طول عمر بیشتر لامپ

معایب پروژکتورهای LED

  • می تواند بسیار گران باشد
  • برای کارکرد موثر به دمای مطلوب نیاز دارید
  • آلودگی نور آبی

کاربردهای پروژکتورهای LED

  • جلسات کاری، سمینارها، کنفرانس ها
  • سینماهای خانگی
  • تحصیلات (کلاس درس، دانشگاه)

پروژکتورهای کریستال مایع روی سیلیکون (LCOS).

آخرین، اما نه کم اهمیت، پروژکتور کریستال مایع روی سیلیکون (LCOS) است.

این نوع پروژکتور از فناوری مشابه پروژکتور LCD استفاده می کند.

با این حال، به جای عبور از سلول های LCD، اجزای قرمز، آبی و سبز نور تقسیم شده و از سطح براق پشت یک آرایه سلولی منعکس می شوند.

از سه تراشه LCOS برای تقسیم نور سفید به اجزای قرمز، آبی و سبز استفاده می کند.

مزایای پروژکتورهای LCOS

  • کیفیت بالا
  • لبه های پیکسل صاف تر
  • تصاویر طبیعی

معایب پروژکتورهای LCOS

  • نسبت کنتراست پایین
  • بد در نور محیط
  • طول عمر لامپ کوتاه

کاربردهای پروژکتورهای LCOS

  • سیستم های دید نزدیک به چشم
  • فرمان پرتو نوری
  • میکرو پروژکتورها
  • پروژکتورهای هولوگرافیک

مزایای پروژکتور

پروژکتور کاربردهای مختلفی دارد که برای آنها استفاده می شود زیرا مزایای زیادی دارد که برخی از آنها در زیر ذکر شده است.

  • تصاویر بزرگتر (با حفظ کیفیت)
  • تجربه سینما را بازسازی کنید
  • ارائه اطلاعات به گروه بزرگی از مردم (کلاس های درس، جلسات کاری و غیره)
  • راحتی چشم (چشمان شما با نگاه کردن به یک تصویر ارائه شده احساس راحتی بیشتری خواهند کرد)
  • فشرده – جمع و جور
  • قابل حمل

جمع بندی نهایی

بنابراین، هدف اصلی یک ویدئو پروژکتور ایجاد یک تصویر یا ویدئو در مقیاس بزرگ است.

اما، در حالی که آنها بیشتر در سینماها و سینماهای خانگی، برای تماشای فیلم استفاده می شوند، کاربردهای زیادی در هنگام استفاده دارند.

آنها برای ارائه اطلاعات به افراد به شیوه ای واضح و مختصر عالی هستند. اما، همانطور که مشاهده کردید با استفاده از آن در صحنه هنری نیز به تخیل و خلاقیت شما برمی گردد.

امکانات بی پایان هستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

New Client?

Get 1st Exam
For Free