تکنولوژی تصویر سازی در ویدئو پروژکتور DLP ، 3LCD و LED

ویدئو پروژکتورهای DLP در مقابل LCD/3LCD در مقابل LED

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعضی از ویدئو پروژکتورها کوچک و بعضی دیگر 10 برابر بزرگتر هستند؟

چرا برخی از ویدئو پروژکتورها با مشخصات یکسان تصاویر را با سطوح مختلف روشنایی و رنگ نمایش می دهند؟

در این مقاله دلایل این تفاوت ها را به شما معرفی می کنیم.

ویدئو پروژکتورها در انواع مختلفی برای مقاصد مختلف وجود دارند و بر اساس فناوری که در تکنولوژی تصویرسازی استفاده می کنند طبقه بندی می شوند.

ویدئو پروژکتورهایی با لومن بالا برای فضاهای روشن، ویدئو پروژکتورهای بازی با شدت روشنایی کم، پروژکتورهایی برای پخش تصاویر در ابعاد بزرگ (سینمای خانگی) و موارد دیگر وجود دارد.

همه اینها از تکنولوژی تصویر سازی مخصوص به خود استفاده می کنند که قابلیت های خاصی را به آنها می دهد.

این مقاله به جزئیات مقایسه ویدئو پروژکتورهای DLP در مقابل LCD/3LCD در مقابل LED پرداخته است. ابتدا اجازه دهید آنها را توضیح دهیم.

انواع تکنولوژی تصویر سازی ویدئو پروژکتور

 دو نوع تکنولوژی در ویدئو پروژکتور وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. پروژکتور سینمای خانگی شما می تواند یک پروژکتور پردازش نور دیجیتال (DLP) یا پروژکتور نمایشگر کریستال مایع (LCD) باشد.

از طرف دیگر ویدئو پروژکتورهای LED پروژکتورهایی هستند که از لامپ های (LED) به عنوان منبع نور استفاده می کنند. LED یک فناوری نمایشگر نیست و می تواند در ویدئو پروژکتورهای DLP یا LCD وجود داشته باشد.

پروژکتورهای DLP به سال 1987 برمی گردد. آنها با استفاده از آینه های میکروسکوپی برای بازتاب یا منحرف کردن نور، تصاویر را تشکیل می دهند.

پروژکتورهای LCD از فناوری بسیار قدیمی تری از دهه 1960 استفاده می کنند. با استفاده از پنل های LCD، نور را از طریق یک منشور کوچک ادغام کرده و ارسال می کنند، نور را به طیف های گوناگون تفکیک می کنند و یک تصویر ایجاد می کنند.

اگر ویدئو پروژکتورهایی را برای مکان های اداری یا تفریحی می خواهید، باید بین ویدئو پروژکتورهای DLP یا LCD تصمیم بگیرید. شما همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا باید یک منبع نور LED تهیه کنید یا خیر.

هر سه نوع ویدئو پروژکتور مزایا و محدودیت‌های جداگانه‌ای دارند. برای درک نحوه عملکرد آنها، ادامه مطلب را بخوانید.

ویدئو پروژکتورهای DLP چگونه کار می کنند؟

فناوری پردازش نور دیجیتال شامل استفاده از آینه‌ها و تراشه‌های متعددی است که این آینه‌ها را کنترل می‌کنند.

ویدئو پروژکتورهای DLP دارای یک دستگاه میکروآینه دیجیتال (تراشه DMD) هستند که از بیش از دو میلیون آینه کوچک تشکیل شده است.

آینه های روی تراشه DMD می توانند نور را به سمت یک تصویر تک رنگ هدایت کنند یا نور را از آن منحرف کنند. آنها این کار را با حرکت به سمت منبع نور یا دور شدن از آن انجام می دهند.

در فناوری DLP یک چرخه رنگ در حال حرکت وجود دارد. این چرخ وظیفه تحویل رنگ و طرح ریزی در سیستم های تک تراشه را بر عهده دارد.

یک ویدئو پروژکتور DLP می تواند از LED، لیزر یا لامپ به عنوان منبع نور خود استفاده کند.

چیزی به نام اثر ماندگاری بینایی وجود دارد. مغز تصاویر ثابت زیادی را به‌سرعت دریافت می‌کند و آنها را به یک تصویر تفسیر می‌کند. این باعث ایجاد توهم حرکت می شود.

چرخه رنگ چرخان از این افکت برای دادن رنگ به تصاویر تک رنگ استفاده می کند. ویدئو پروژکتورهای DLP می توانند سیستم های تک تراشه یا 3 تراشه باشند.

DLP تک تراشه


در این سیستم، نور سفید لامپ از طریق یک چرخه رنگ در حال چرخش به تراشه DMD منتقل می شود.

چرخه نور را به قرمز، آبی و سبز جدا می کند. آینه های روی تراشه، این نورهای رنگی را منعکس می کنند، آنها را از لنز ویدئو پروژکتور برروی صفحه نمایش منتقل می کنند.

مغز بینندگان این تصاویر را با رنگ های مورد نظر می سازد.

تصویر به سرعت بین قرمز، آبی، سبز، سیاه و سفید جابجا می شود. هزاران سوئیچ می توانند در یک ثانیه اتفاق بیفتند، بنابراین چشم ها فقط یک تصویر متحرک را درک می کنند.

چرخه رنگ در حال چرخش همچنین می تواند باعث ایجاد افکت رنگ های متنوع شود.

 DLP سه تراشه

ویدئو پروژکتور DLP سه تراشه
برخی از ویدئو پروژکتورهای DLP به جای چرخه رنگ از سیستم 3 چیپ استفاده می کنند. این امر در سیستم های نمایش سینما رایج است.

در اینجا نور سفید از یک منشور عبور می کند که آن را به پیکسل های قرمز، آبی و سبز جدا می کند.

هر یک از تراشه ها یکی از سه رنگ را نشان می دهد. آینه های کوچک آنها نورهای رنگی را منعکس می کنند که دوباره ترکیب می شوند، از لنز عبور می کنند و به عنوان یک تصویر روی صفحه ویدئو پروژکتور پخش می شوند.

ویدئو پروژکتورهای DLP اغلب در سینماهای خانگی استفاده می شوند. آنها مقرون به صرفه و راحت هستند. آنها را می توان به راحتی تنظیم کرد.

ویدئو پروژکتورهای LCD چگونه کار می کنند؟

فناوری LCD یک ویدئو پروژکتور شبیه به صفحه نمایش یک ساعت دیجیتالی است.

این فناوری، ویژگی مشترک بین ویدئو پروژکتورهای مدرن است. اولین مورد در دهه 1980 توسط یک شرکت ژاپنی به نام اپسون ساخته شد.

ویدئو پروژکتورهای LCD با  یک سری مراحل مختلف کار می کنند. آنها با استفاده از پنل های کریستال مایع، فیلترها و منشورها تصاویر را ایجاد می کنند.

نور سفید از منبع از یک فیلتر پلاریزه عبور می کند و به آینه های دو رنگی می رسد.

آینه های دو رنگ، نور را به سه رنگ قرمز، آبی و سبز تقسیم می کنند. این آینه ها پرتوهای جداگانه را روی یک پنل LCD منعکس می کنند.

پرتوهای رنگی از طریق پنل LCD و منشور دو رنگ فیلتر می شوند که در آن نورها دوباره به یک تصویر واحد تبدیل می شوند.

مقاله مرتبط:
ویدئو پروژکتور شورت ترو چیست؟

تصویر از طریق لنز پروژکتور نمایش داده می شود و روی صفحه تصویر ایجاد می شود.

ویدئو پروژکتورهای 3LCD

ویدئو پروژکتور 3LCD

این ویدئو پروژکتورها کمی متفاوت از ویدئو پروژکتورهای LCD معمولی هستند. آنها در مجموع به جای یک پنل، سه پنل دارند. هر یک از پنل ها فقط یک رنگ را کنترل می کنند.

یک تصویر ممکن است دارای رنگ های آبی و قرمز بدون سبز باشد. این بدان معنی است که پنل سبز مانع از رسیدن نور سبز به منشور دو رنگ و خارج شدن از لنز می شود.

 رزولوشن یک LCD به تعداد آینه های دو رنگ آن بستگی دارد. که به اینها پیکسل می گویند.

هر چه این مقدار بیشتر باشد، وضوح تصویر بیشتر می شود. هر پنل، روی رنگ پیکسل های مختلف خود کنترل دارد.

ویدئو پروژکتورهای 3LCD نسبت به ویدئو پروژکتورهای LCD معمولی برق کمتری مصرف می کنند و روشنایی بیشتری دارند. آنها می توانند از تغییر لنز و لنزهای زوم استفاده کنند.

ویدئو پروژکتورهای LCD ویدئو پروژکتورهایی مناسب برای کلاس درس می باشند. آنها همچنین برای سینماهای خانگی و مکان های رسمی عالی هستند.

ویدئو پروژکتورهای LED چیست؟

ویدئو پروژکتور LED

بر خلاف ویدئو پروژکتورهای DLP و LCD، ویدئو پروژکتورهای LED (دیود ساطع نور) دارای منبع نور متفاوتی می باشد.

آنها فقط در نوع لامپ پروژکتوری که استفاده می کنند با دیگران متفاوت هستند. LED ها با گرمای کم و تولید انرژی نورانی توسط نیمه رساناها متمایز می شوند.

ویدئو پروژکتورهای LED به ندرت از روشنایی 3500 لومن بالاتر می روند. آنها از LED های قرمز، آبی و سبز در ترکیب استفاده می کنند.

ویدئو پروژکتورهای LED نسبت به ویدئو پروژکتورهای معمولی دوام بیشتری دارند. عمر لامپ آنها می تواند تا 10 برابر بیشتر از طول عمر لامپ های معمولی باشد که بین 1000 تا 5000 ساعت است.

شما هرگز مجبور نیستید آنها را تعویض کنید زیرا اغلب اوقات، لامپ حتی می تواند از خود ویدئو پروژکتور هم بیشتر دوام بیاورد. بسیاری از آنها می توانند از مرز 20000 ساعت بالاتر بروند.

کنتراست و دقت رنگ یک ویدئو پروژکتور LED به تکنولوژی پروژکتور آن بستگی دارد. این می تواند فناوری DLP یا LCD باشد.

مقایسه ویدئو پروژکتورهای DLP در مقابل LCD/3LCD

ویدئو پروژکتورها با توجه به نوع تکنولوژی تصویر خود، درجات مختلفی از روشنایی، کنتراست و سایر ویژگی های لازم برای نمایش خوب را ارائه می دهند.

ما ویدئو پروژکتورهای DLP و LCD را بر اساس پارامترهای خاصی با هم مقایسه خواهیم کرد. در پایان این بخش، باید بتوانید تصمیم بگیرید که کدام بهترین است.

1. خروجی نور

در حالت ایده آل، ویدئو پروژکتورها فقط باید در فضاهای تاریک یا نور کم محیط استفاده شوند. آیا این همیشه امکان پذیر است؟ البته نه

برای جلوگیری از تداخل نور محیط بر روی تصاویر و در نتیجه پایین آمدن کیفیت تصویر، به روشنایی بیشتری نیاز دارید. روشنایی ویدئو پروژکتورها بر حسب لومن اندازه گیری می شود.

دریافت روشنایی کافی برای نمایش یک تصویر خوب در نور محیط، کار آسانی نیست. ویدئو پروژکتورها برای نمایش تصاویر واضح در یک اتاق تاریک به حداقل 1500 لومن نیاز دارند.

در مناطقی که محیط تا حدی کنترل شده است، روشنایی حداقل 3000 لومن ایده آل است. فضاهای بزرگتر با کنترل کمتر بر محیط (مانند سالن سخنرانی) به ویدئو پروژکتورهایی با 4500 لومن و بالاتر نیاز دارند.

خروجی نور بالا از ویژگی های ویدئو پروژکتورهای LCD و 3LCD است. روشنایی ویدئو پروژکتور 3LCD معمولاً بیشتر از پروژکتورDLP است.

2. رنگ آمیزی زنده

طیف رنگی ویدئو پروژکتور

دقت رنگ معیاری است که نشان می‌دهد ویدئو پروژکتور چقدر می‌تواند رنگ‌های ارسال شده در یک سیگنال را نمایش دهد. این توانایی، پروژکتورها را برای تولید طیف رنگ ها و سایه های دقیق توصیف می کند.

برخی از ویدئو پروژکتورها ممکن است رنگ های نادرست نمایش دهند. ممکن است متوجه ته رنگ های آبی یا زرد در رنگ های مختلف شده باشید.

اینها با تخیل بیننده در تضاد است و می تواند بسیار آزاردهنده باشد. گاهی اوقات، کالیبراسیون می تواند دقت رنگ را بهبود بخشد.

ویدئو پروژکتورهای DLP نسبت به ویدئو پروژکتورهای LCD آینه بیشتری در سیستم خود دارند. پروژکتورهای 3LCD فاصله چندانی با هم ندارند.

آینه‌های بیشتر به معنای پیکسل‌های بیشتر برای نگه‌داشتن سایه‌های مختلف رنگ و نمایش تصاویر HD دقیق‌تر و یکنواخت‌تر است.

فضای کمی بین پیکسل ها وجود دارد و این امر تصویر نمایش داده شده را واضح می کند.

3. اثر رنگین کمان

گاهی اوقات، برخی از افراد می توانند در حین مشاهده یک تصویر نمایش داده شده، نوار های اضافی رنگی در کنار تصویر دیده می شود که به این، اثر رنگین کمان می گویند.

برای کسانی که متوجه آن می شوند، این اثر معمولاً زمانی رخ می دهد که اشیاء روشن در پس زمینه تاریک ظاهر شوند.

این اثر مزاحم در بسیاری از ویدئو پروژکتورهای DLP که از سیستم تک تراشه استفاده می کنند، رایج است. این اتفاق می افتد زیرا آنها از تراشه هایی استفاده می کنند که رنگ را به ترتیب تولید می کنند.

تولید رنگ توسط یک چرخه رنگ (کالرویل) در حال چرخش با سرعت بسیار بالا مدیریت می شود و باید محسوس نباشد.

افکت رنگین کمان ممکن است در ویدئو پروژکتورهای DLP با چرخه های رنگی کندتر دیده شود. مدل های قدیمی بیشتر مستعد این هستند.

ویدئو پروژکتورهای LCD در معرض این خطر نیستند زیرا از چرخه های رنگی چرخان برای رنگ آمیزی تصاویر استفاده نمی کنند. منابع نور LED نیز احتمال این اعجاج را کاهش می دهند.

4. تاری حرکت

تاری حرکت ویدئو پروژکتور

تاری حرکت یک ناهنجاری بینایی است که بر تصاویر متحرک تأثیر می گذارد. اغلب در تلویزیون های HD و ویدئو پروژکتورهای LCD رخ می دهد.

تاری حرکتی می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. برخی از تاری ها به این دلیل رخ می دهند که چشم ها در حال ردیابی اشیایی هستند که روی نمایشگرهای LCD به سرعت در حال حرکت هستند.

بیشتر اوقات، تاری حرکت در ویدئو پروژکتورهای LCD زمانی اتفاق می‌افتد که پیکسل‌ها زمان پاسخگویی آهسته دارند.

5. اندازه

ویدئو پروژکتورها در سایزهای مختلف عرضه می شوند. اغلب، اندازه ها ارتباط زیادی با فناوری های عملیاتی و طیف وسیعی از عملکردهایی که ارائه می دهند دارند.

قابلیت حمل در ویدئو پروژکتورهای مدرن به طور فزاینده ای ضروری است. با ویدئو پروژکتورهای قابل حمل می توانید به راحتی در هر مکانی که می خواهید نصب کنید.

ویدئو پروژکتورهای LCD با اندازه بزرگ مشخص می شوند. آنها دارای اجزای زیادی هستند که به اندازه و وزن آنها می افزاید.

این امر حمل و نقل آنها را دشوار می کند و برای نمایش در مکان های مختلف ناخوشایند است.

مقاله مرتبط:
ویدئو پروژکتور چیست؟ انواع و موارد استفاده

اکثر ویدئو پروژکتورهای قابل حمل و سبک وزن که امروزه در دسترس هستند به فناوری DLP متکی هستند.

6. کنتراست

کنتراست ویدئو پروژکتور

نسبت کنتراست یک ویدئو پروژکتور تعیین می کند که چقدر جزئیات می توانید در یک تصویر نمایش داده شده ببینید.

نسبت کنتراست بالا برای نمایش تصاویر دقیق در اتاق های تاریک مفید است. به خصوص اگر تصویری که شما پخش می کنید دارای نقاط تاریک باشد، بسیار مهم است.

نور کمی همیشه می تواند از پنل های LCD عبور کند حتی اگر سیاه باشند. این به آنها کنتراست کمی کمتر از ویدئو پروژکتورهای DLP می دهد.

DLP ها تصاویر را با کنتراست بالاتر و سیاهی تیره تر نمایش می دهند. یک امتیاز مثبت برای نمایش در اتاق های تاریک.

7. دوام

یک ویدئو پروژکتور باید آنقدر برای کاربر دوام بیاورد که ارزش هزینه اش را داشته باشد.

ویدئو پروژکتورهای DLP بیشتر دوام می آورند و قطعات آنها با سرعت کمتری تخریب می شوند. تنها مشکل این است که وقتی قطعات از کار می افتد، استفاده از آنها غیرممکن می شود.

ویدئو پروژکتورهای LCD دارای پنل هایی هستند که با گذشت زمان تخریب می شوند. این بستگی به مدت زمان استفاده از آنها دارد.

با این حال، آنها هیچ قطعه متحرکی ندارند، بنابراین تا حدی به آنها اطمینان می دهد. هنگامی که آنها خطا ایجاد می کنند، تصاویر ممکن است ضعیف تر شوند، اما نمایش تصویر قطع نمی شود.

بنابراین، در حالی که ویدئو پروژکتورهای LCD ممکن است سریعتر از کار بیفتند، تعمیر و نگهداری آنها آسانتر است. این نوع نابرابری را متعادل می کند.

LCD برای نمایش در مناطقی که ویدئو پروژکتورهای DLP به راحتی قابل تعمیر یا تعویض نیستند بهتر است.

نتیجه نهایی

ویدئو پروژکتورهای LCD در مقابل فناوری جدیدتر DLP ایستادگی کرده اند.

ویدئو پروژکتورهای LCD به دلیل روشنایی که دارند گزینه خوبی برای نمایش در طول روز هستند. آنها نسبت به همتایان خود کارایی نور بیشتری دارند. آنها بر اساس فناوری ساده تری کار می کنند که نیازی به قطعات متحرک ندارد. به همین دلیل، آنها قابل اعتمادتر هستند و انرژی کمتری مصرف می کنند.

فناوری DLP جدیدتر و اغلب گرانتر است. ویدئو پروژکتورهای DLP کنتراست بالایی دارند که آنها را برای نمایش در تاریکی بهتر می کند.

در حالی که DLP دارای معایبی است، نوع 3 تراشه در بازتولید رنگ بسیار دقیق است.

ویدئو پروژکتورهای DLP طرح های کوچکتر و قابل حمل تری دارند. این کیفیت آنها را برای حمل و نقل راحت می کند.

مزایا و معایب ویدئو پروژکتورهای DLP در مقابل LCD/3LCD در مقابل LED

مزایامعایب
پروژکتورهای DLPپروژکتورهای 3 تراشه DLP دارای دقت رنگ بالاتری هستندسیستم های تک تراشه ای مستعد اثر رنگین کمان هستند.
آنها تصاویر واضح و بدون تاری حرکتی را نمایش می دهندآنها به اندازه LCD ها روشن نیستند
کنتراست بالاتری دارندحداقل قابلیت اطمینان به دلیل قطعات متحرک
فناوری DLP هزینه کمتری دارد
آنها در اندازه های قابل حمل هستند
پروژکتورهای LCD/3LCDقطعات متحرک کمتری دارند.ممکن است تاری حرکتی نشان دهند
بازتولید رنگ عالی در 3LCDآنها ممکن است با کاهش پانل هایشان کیفیت تصویر را با گذشت زمان از دست بدهند
LCDها حتی در همان لومن های DLP روشنایی بالاتری دارندیکنواختی رنگ کمتر از DLP ها
آنها رنگ های بهتری را در مناطقی با نور محیط نشان می دهندکنتراست ضعیف تر در صحنه های تاریک
هیچ اثر رنگین کمانی وجود نداردآنها حجیم هستند
انرژی کمتری مصرف می کنند
پروژکتورهای LEDپروژکتورهای LED عمر لامپ بسیار طولانی دارندLED ها منبع نور گران قیمتی هستند
کارایی بالایی دارندآنها ظرفیت بالایی برای روشنایی ندارند
آنها نیاز به نگهداری یا تعویض کمی دارند
ال ای دی ها بسیار کم مصرف هستند

سوالات متداول

1. کدام یک از ویدئو پروژکتور های DLP یا LCD بهتر است؟

ویدئو پروژکتورهای DLP و LCD سال هاست که با موفقیت رقابت می کنند. بسته به اینکه قصد دارید از آن برای چه چیزی استفاده کنید، هر کدام می تواند انتخاب خوبی باشد.

ویدئو پروژکتورهای LCD با روشنایی و جزئیات خوب عملکرد فوق العاده ای دارند. فناوری 3LCD به آنها برتری نسبت به پروژکتورهای DLP می دهد.

ویدئو پروژکتورهای DLP با پیکسل های بیشتر برای نمایش تصاویر HD یا UltraHD قابل حمل هستند. پروژکتورهای DLP 3 تراشه ای از مضرات افکت های Rainbow برخوردار نیستند.

روشنایی برای نمایش بسیار مهم است، بنابراین اگر مجبور به حمل پروژکتور نیستید، ویدئو پروژکتورهای LCD انتخاب بهتری هستند.

2. آیا ویدئو پروژکتورهای LED دوام بیشتری دارند؟

بله، LED ها با دوام و انتشار حرارت کم مشخص می شوند. درنتیجه دوام بیشتری دارند.

این نوع  از ویدئو پروژکتورها دارای عمر لامپ 20000 ساعت و بیشتر هستند. آنها طول عمر لامپ بیشتری نسبت به سایر منابع نور برای نمایش دارند.

برای تعویض لامپ نیازی به دستکاری مکرر آنها نیست. این کار باعث کاهش احتمال اصطلاک می شود.

اگر از ویدئو پروژکتور LED خود به خوبی مراقبت کنید، مدت زمان زیادی برای شما کار خواهد کرد.

3. کدام نوع ویدئو پروژکتور بهتر است؟

ویدئو پروژکتورهای DLP به دلایل زیادی بهتر از LCD هستند. آنها رنگ های دقیق، تصاویر واضح و کنتراست بهتری را ارائه می دهند. آنها برای نمایش در مناطقی که می توانید نور محیط را کنترل کنید عالی هستند.

از طرف دیگر، روشنایی ویدئو پروژکتورهای LCD آنها را برای نمایش در فضاهای روشن مناسب تر می کند.

بهترین انتخاب یک ویدئو پروژکتور 3LCD با منبع نور LED است.

4. ویدئو پروژکتورهای LCD چه مزایایی دارند؟

ویدئو پروژکتورهای LCD دارای قطعات متحرک کمتری هستند بنابراین خطر آسیب کمتر است.
بدون خطر اثرات رنگین کمان.
آنها برای نمایش در مناطقی با نور محیط، عالی هستند.
انرژی کمتری مصرف می کنند.
آنها رنگ بسیار خوبی را در 3LCD ارائع می دهند.
فناوری نمایش LCD حتی در یک لومن روشن تر از فناوری DLP است.

نتیجه

فناوری ویدئو پروژکتور از زمانی که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت، مسیر طولانی را طی کرده است. اکنون ویدئو پروژکتورها در مدارس، ادارات، مکان های عمومی و حتی در خانه استفاده می شوند.

تلویزیون شما را می توان به راحتی با یک ویدئو پروژکتور و یک صفحه نمایش ویدئو پروژکتور بزرگتر جایگزین کرد. صفحه نمایش پروژکتورهای بزرگ تصاویری چشمگیر را برای تفریح و سرگرمی ارائه می دهند.

ویدئو پروژکتورهای زیادی برای اهداف مختلف در دسترس هستند. بنابراین، چیزی را که یک ویدئو پروژکتور خوب ارائه می دهد از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

New Client?

Get 1st Exam
For Free